Jak zkrotit dětské hračky v pokoji

organizace v dětském pokoji

Květen chceme věnovat dětem a organizaci dětských hraček. Děti jsou stále doma, a ještě asi pár dní budou, tak je pojďme zapojit a udělat pořádek v jejich vlastním hnízdě.

Dětský pokoj je pro mě velmi aktuální téma. Nedávno jsme se opět stěhovali, a tak dětský pokoj zatím vypadá jako po výbuchu. Naštěstí jsme si stěhováním prošli několikrát (asi 7x), a tudíž jsem měla možnost vyzkoušet různé rutinní práce a systémy, které mi pomohly zjistit, co konkrétně v naší rodině funguje. Můj systém může být trochu jiný než váš. Hodně jsem se inspirovala v zahraničí, kde jsem měla možnost několik let bydlet i s dětmi. A tím, že pracuji na volné noze, mohu být i více flexibilnější. Proto, prosím, berte tento článek jako inspiraci. Některé věci se dají dělat i jinak než jste zvyklí.

To hlavní, co bych chtěla, abyste si odnesli, je to, že na to nejste sami.

1. Zapojte děti

zapojte děti, děti třídí, organizace dětského pokoje

Vždy když jsem dělala jakékoliv změny v organizaci dětských hraček bez přítomnosti dětí, nedopadlo to dobře. Odstranila jsem hračky, které měly rády, a naopak nechala ty, se kterými si nehrály. To bylo slz a emocí. Proto přizvěte děti k procesu. I když jsou malé a ještě nemluví, jsou schopné vám ukázat, které hračky používají a které ne. Stačí si k nim sednout a vnímat je.  Je to jejich království a ony jsou ty, co si následně budou s hračkami hrát a udržovat nastavený systém.

Pokud jsou děti větší, probírejte s nimi i možnosti úložných systémů. Ptejte se jich co jim více vyhovuje. Otevřené nebo uzavřené boxy? Hračky schované nebo vystavené na policích? Méně hraček v pokoji a obnova hraček v rámci rotování? Vy znáte své děti nejlépe! Jsou při hraní samostatné, kreativní nebo naopak potřebují vaší asistenci? To vše souvisí s tím, jaký organizační systém zvolit.

Já mám to štěstí, že mám oba typy. Starší syn si rád hraje, ale potřebuje ukázat jak na to. Hlavně motivovat. Mladší syn je mnohem samostatnější, dokáže si sám hrát i hodinu. Možná proto, že jsem na něj, na druhorozeného, neměla tolik času.

Na základě jejich potřeb a vlastností zkuste společně vymyslet úložné systémy tak, aby jim vyhovovaly. Já vám ukážu úložné systémy, které s dětmi používáme a fungují. Je to mix, který je flexibilní podle růstu a vyspělosti dětí.

Nebojte se toho. Uvidíte, že velice rychle převezmou zodpovědnost a navrhnou spoustu zajímavých řešení. A následně budou mít i samy chuť si v pokojíčku udržovat pořádek. A to je neocenitelná pomoc, co říkáte?

2. Udělejte prvotní třídění hraček bez dětí

Třídění hraček, úklid v dětském pokoji
Prvotní třídění rozbitých hraček

Já vím, tady si trochu protiřečím. Ale hned to vysvětlím…

První fázi třídění většinou provádím bez dětí. Projdu hračky a odstraním ty, které jsou rozbité, nefunkční, nebezpečné nebo si s nimi již děti doopravdy nehrají. A jsem o tom přesvědčená na 100%! Jsou to také hračky, ze kterých již děti vyrostly nebo knížky, které jsou již dávno přečtené a nikdo se k nim nevrací.

Tuto fázi jsem několikrát dělala s dětmi a zjistila jsem, že mladší syn je nostalgičtější a hůře se s hračkami loučí, i když jsou rozbité nebo nefunkční. A proto tuto část dělám bez nich. Ne každý má stejný přístup jako já. Zastávám názor, že méně je někdy více. A že by děti měly mít hračky, které jsou funkční, bezpečné a které je obohatí.

Doporučuji prvotní třídění dětem vůbec neukazovat.

Pěkné, funkční hračky můžete odvézt do dětských domovů, darovat pěstounům (https://www.rpp.cz/inpage/sklady-veci-pro-pestouny/) nebo vložit do kontejnerů Klok.Tex, které pomáhají fondu ohrožených dětí Klokánek (zde zjistíte nejbližší kontejner https://www.kloktex.cz/kontakt). Určitě jim udělají větší radost než na vašich zaprášených policích kde si s nimi nikdo nehraje.

3. Vyndejte všechny hračky ze všech koutů domova a rozdělte je do podobných skupin

Organizace deskových her, organizace dětského pokoje, organizace dětských hraček

Tato fáze naše děti baví. Můžete ji pojmout jako hledání pokladu a odměnu již nechám ve vaší režii. My se většinou poté společně díváme na nějakou pěknou pohádku nebo hrajeme společenskou hru, kterou jsme objevili.

Možná vám to bude nějaký čas trvat, ale určitě stojí za to! Děti potřebují vědět, co všechno mají, aby byly schopné se rozhodnout, které hračky mají rády a které již ne. Vše funguje stejně jako u nás, u dospělých.

Jakmile máte hračky na jednom místě, zkuste je s dětmi rozdělit do podobných sekcí. My většinou rozdělujeme na:

  • Deskové hry a puzzle
  • Pomůcky na vytváření a malování
  • Různé stavebnice a lego
  • Veškeré pomůcky pro vymyšlené hry (kostýmy, kuchyňské nádobí, pracovní pomůcky, nářadí .. )
  • Panenky, plyšové hračky (emocionální hračky)
  • Knížky
  • Pohyblivé hračky a hudební instrumenty (vozíky, auta, vlaky, trumpety… )

4. Začněte snižovat počet hraček v jednotlivých sekcích

Třídění plyšových hraček

Časem jsme se naučili, že začínáme sekcí, ke které kluci nemají vyhraněný emoční vztah. Lépe se jim třídí a rozhoduje, která hračka je jejich oblíbená, se kterou si již nehrají. My většinou začínáme hudebními a pohyblivými hračkami.

Naše rodina je možná specifická v tom, že mnoho hraček nemáme a cíleně počet udržujeme. Tím, že jsme žili v zahraničí, kluci nedostávali hračky od rodiny v průběhu roku. Jsou zvyklí si vystačit s menším počtem. Většinou dárky dostali, až když jsme přijeli do Čech. Ty jsme tu poté nechali. Na druhou stranu v Americe, když jdete na narozeninovou oslavu, vždy dostanete jako poděkování taštičku s nějakým dárkem. Upřímně – jsou to všechno hračky, které stojí málo peněz a proto tomu odpovídá i jejich kvalita. Většinou si s nimi kluci pohráli jednou, dvakrát a sami uznali, že tuto hračku nepotřebují.

Výhody

V rozdělení hraček do stejných sekcí vidím v tom, že rozhodovací proces je pro děti o dost jednodušší. Pokud uvidí na první pohled, že mají 10x puzzle, budou schopné určit minimálně 2-3 ks, které chtějí dát pryč. Věřte jim a nechte rozhodnutí na nich. Jen je motivujte k tomu, aby počet hraček snížily. Stanovte si limity/počty v jednotlivých sekcích, na které se společně chcete dostat. U nás většinou necháváme 3-4 hračky ve stejné sekci. Samozřejmě výjimku u nás tvoří vlaky. Oba kluci jsou vlaky posedlí a jsou schopni stavět celé odpoledne dráhy. V tom případě kluci sami rozhodují o počtu nechaných věcí.

Hračky třídíme pravidelně každých 6 měsíců. A někdy i podle okolností v průběhu těchto 6 měsíců. Díky stěhování se z třídění hraček stala rutina, kterou již kluci tolik neprožívají. Jak jsem výše napsala, množství hraček není tak velké, a proto je to časový interval snažší než jednou ročně nebo vůbec.

Vytříděné plyšové hračky, dětský pokoj

Pokud budete třídění hraček dělat pravidelně, zjistíte, jaká strategie na vaše děti funguje nejlépe. Slibuji vám, že děti jsou schopné se naučit rozhodovat o tom, co chtějí, a co nechtějí vlastnit. Časem to budou považovat za něco úplně normálního. A důležité motto: “Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.”

Pokud i vy máte děti, které jsou více závislé na množství hraček, nemůžete-li se s nimi dohodnout, hůře se jim loučí s hračkami, se kterými si již nehrají, mám pro vás variantu, radu k řešení.
Vytříděné hračky odložte do krabice a uskladněte v garáži či na půdě. Pokud se na ně děti nezeptají v příštím měsíci, můžete je s klidným srdcem předat dál, kde udělají větší radost.

5. Najděte nejlepší systém pro organizaci dětských hraček

Organizace dětského pokoje, organizace dětských hraček
Každá hračka má své místo

Hračky jsou vytříděné a vy máte přehled, kolik vám zbylo sekcí a kolik hraček v nich máte. My necháváme hračky v jednotlivých sekcích u sebe a vyhovuje nám to. Většinou, když mají kluci chuť stavět puzzle, chtějí jich postavit víc. Chceme hrát společnou hru, podíváme se do zásuvky, kde je máme všechny pohromadě a vybereme si tu pravou.

Mám vyzkoušené, že čím méně hraček dítě má, tím více je kreativní. Jakmile jsou zahlceni hračkami, tápou a nevědí, kterou si vzít. Pokud ale mají k dispozici pouze omezené množství, tak si vždy najdou způsob jak si s nimi hrát.

Také je velice důležité, jaké hračky děti mají. Dají se kombinovat? Motivují děti kreativně myslet? Já si myslím, že my jsme našli hračky, které toto umí. Ano, trvalo to nějakou dobu. Také jsme začínali nekvalitními hračkami, které se nám často rozbily, byly na jedno použití a nedaly se jinak využít. Čas, zkušenosti a můj zájem mě naučil hledat i jiné možnosti.

Kreativní řešení domácích hraček
Kreativní řešení hudebních nástrojů (na chalupě)

O tom v jiném článku. Pokud chcete, aby vám nový článek automaticky přistál do vaší emailové schránky, stačí se zaregistrovat na https://usporadanydomov.cz/#kontakty a nemusíte nic hlídat.

Ale pojďme zpět k tématu. Kluci mají většinou 1-2 ks z jednotlivé sekce. Sekce se mohou propojit. Například máme vláčkovou dráhu, vlaky a k tomu i silnici, magnetickou stavebnici, velké dřevěné kostky a figurky. Takže výsledkem je vybudované město. Kluci použijí skoro všechny hračky, které mají a stavějí je 2-3 hodiny.

Kombinace dětských hraček, organizace dětského pokoje
Možná kombinace hraček

Pokud máte hraček více a se všemi si děti hrají, začněte hračky ROTOVAT a ušetříte spoustu úložného místa i peněz. Pokaždé, když uděláte výměnu hraček, budou pro děti jako nové.

Důležité je, jaký typ hraček máte doma. Moc pěkné hračky, které se dají kombinovat můžete koupit na www.agatinsvet.cz. My jsme nákup tam nikdy neudělali chybu a maximální spokojenost.

Jak hračky efektivně uložit?

Úložné systémy v dětském pokoji, Organizace dětského pokoje, organizace dětských hraček
Možnosti úložných systémů

Najít správný systém pro organizaci a uložení dětských hraček je těžký úkol a nemusí se vám podařit hned na poprvé. A jak jsem psala na začátku, určitě ho budete časem měnit a přizpůsobovat dětským potřebám.

Uložení hraček je pro mě osobně velmi důležité. Mám pro to několik, možná i sobeckých, motivací.

  • Chci, aby si děti určitou část dne hrály samy (bez mé pomoci), a proto potřebují vědět, kde jaké hračky najdou
  • Jako každá matka chci, aby se rozvíjely a používaly nástroje, tedy hračky, které vlastní
  • Chci, aby byly schopné si poté hračky uklidit na své místo (opět bez mé pomoci)

Uvádím přehled, co u nás nejvíce fungovalo, když byly děti malé, a co nám funguje teď. Aktuální věk kluků je 4,5 a 7 let.

Menší děti

Když byly děti malé, preferovala jsem uzavřené krabice. Ve většině případů jsem si s dětmi hrála, takže jsem určovala, s jakými hračkami si budou hrát. Ty jsem jim vybrala a poté uklidila.

Jakmile byly více soběstačné a zvídavé, vybrala jsem několik bezpečných hraček a ty uložila na otevřené poličky, ke kterým se jednoduše dostaly. Na této polici jsem každý týden/maximálně za 14 dní hračky měnila.

Montessori přístup k dětským hračkám, dětský pokoj
Otevřené police, které motivují děti ke hře

Starší děti

Aktuálně pro organizaci dětských hraček používáme mix různých krabic a poliček. Doma máme jednoduchý policový díl z Ikey. https://www.ikea.com/cz/cs/p/kallax-policovy-dil-bila-80275887/. V některých policích máme boxy uzavřené, některé máme volné na deskové hry, knihy nebo velké dřevěné kostky.

Kompletní sestavu vlaků, drah a doplňků máme ve velké zásuvce pod postelí. Dá se jednoduše vysunout a kluci si mohou najít, co zrovna potřebují. Zároveň jsou schopni si vlaky po sobě uklidit.

Lego a jak ho uložit? Nebojte, i to u nás zabírá velkou část prostoru. Již teď pracujeme na novém článku, který se bude touto tématikou zabývat.

Tip:

  • Pokud má vaše dítě hračky, se kterými si často hraje, uložte mu je na snadno přístupné místo.
  • Nezapomeňte, že se dají využít nejen boxy, ale i vaky na hračky, dětské kufříky či kapsáře na zeď.
Organizace dětského pokoje, uspořádané hračky
Zorganizovaná skříň u 10 letého chlapce

Pokud chcete, aby si vaše děti samostatně hrály, tak musí vědět, jaké hračky mají a kde je najdou.

Pravidla, která dodržujeme při organizaci dětských hraček:

  1. Každá sekce má své místo a tu neměníme
  2. Bez ohledu na to, co za úložný systém vyberete – vše musí být označeno štítkem ( starší děti si můžou štítek napsat nebo vyrobit samy, u mladších dětí můžete box označit nakresleným obrázkem).
  3. Máte nějaké stavebnice nebo hračky, které se montují dohromady? Doporučuji rozdělit je do jednotlivých boxů, aby v nich byl přehled a nepoztrácely se vám.

Pokud vám prostor dovolí, pro knížky doporučujeme vytvořit čtecí koutek, kde budou mít děti pohodlí a chuť číst. Zvolte knížky, které aktuálně děti čtou, a nebo souvisejí například s ročním obdobím nebo tématem, které děti momentálně zajímá. U knížek je rotace velmi důležitá.

6. Udržení nastaveného systému po organizaci dětských hraček

Organizace dětských hraček
Přehledné uspořádání dětského pokoje pro holčičku

Teď, když jste odvedli skvělou práci s tříděním hraček a nastavením systému ukládání, to poslední, co chcete, je zaplnit pokoj dalším nepořádkem. Víme, že opak je velmi těžký. Zvlášt s malými dětmi. Ale pár triků pro vás přeci jen máme.

Jak systém udržet a motivovat děti k pravidelnému úklidu:

  • Méně je někdy více (čím méně hraček budete mít, tím méně budete potřebovat čas na jejich úklid).
  • Po organizaci dětských hraček si projděte pokojíček spolu s dětmi, kdy děti budou vašimi průvodci a ukáží vám, kam jednotlivé hračky patří. Budou mít možnost ukázat vám své oblíbené hračky a zároveň si znovu zopakují jejich místo uložení.
  • Nastavte si rutinu, kdy bude jasně stanovený čas na úklid a organizaci hraček. Pokud máte děti, které mají tendenci vše vytáhnout, doporučujeme úklid i dvakrát denně. Pokud je méně hraček na úklid, děti budou mít větší motivaci si je dát zpět na místo, kam patří.

Pokud budete chtít poradit, jaké úložné systémy jsou nejvhodnější pro vaše děti a jejich věci v dětském pokoji nebo chcete organizaci dětského pokoje od nás, neváhejte nás kontaktovat na info@usporadanydomov.cz . Nabízíme KONZULTACE, kde vám předáme naše dlouholeté zkušenosti jak s ciziny tak i z vlastního domova.

Nezapomeňte sledovat i náš instagram nebo facebook, kde se tento měsíc dětským pokojům věnujeme.

Erika